Natuurbescherming

De Bestuurscommissie Natuurbescherming

Natuurbescherming…

is een van de doelen van onze vereniging. En een belangrijke, want helaas speelt
behoud of versterken van natuurwaarden vaak een ondergeschikte rol in politieke
beslissingen. De KNNV kan de natuur een stem geven.

Wat doet de KNNV afdeling Den Haag aan natuurbescherming?

In het verleden heeft onze afdeling hiervoor de Bestuurscommissie Natuurbescherming ingesteld met drie leden. Intussen nemen ook andere leden deel aan verschillende overleggen over natuurbescherming en andere ‘groene’ onderwerpen in ons werkgebied.
Een zestal leden neemt namens onze afdeling deel aan zo’n overleg, zij volgen de ontwikkelingen, stellen kritische vragen en geven waar mogelijk advies om natuurwaarden te behouden of te versterken.
Daarbij werken we zoveel mogelijk samen met andere ‘groene’ verenigingen uit ons werkgebied, zoals de Algemene Vereniging voor Natuurbescherming voor ‘s-Gravenhage en omstreken en de Haagse Vogelbescherming, die elkaar elk kwartaal in het Groenplatform ontmoeten.

Begin 2023 zijn onze “natuurbeschermers” in deze nieuwe samenstelling bij elkaar gekomen om met elkaar kennis te maken en ervaringen te delen.
Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 2023 is besloten dat zij als werkgroep Natuurbescherming verder gaan, met Niek Joanknecht als coördinator.

De volgende activiteiten worden ontplooid:

Volgen van plannen van provincie en gemeenten die een bedreiging voor de natuur kunnen vormen.
Bescherming van bestaande natuur komt neer op het kritisch volgen van bouw- en
bestemmingsplannen van zowel gemeenten als particulieren. Als de natuur daarbij
in het gedrang komt, kunnen wij daartegen bezwaar en beroep indienen.

Beoordelen van Beheervisies en -plannen van de gemeente voor de grote groengebieden.
Een ander aspect van de natuurbescherming in Den Haag is het bestuderen en van commentaar voorzien van beheervisies en -plannen van de gemeente voor de diverse Haagse groengebieden.

Deelnemen aan beheerplatforms en open planprocessen.
Nadat de plannen officieel zijn goedgekeurd, is de inspraak nog niet afgelopen.
Ter begeleiding van de uitvoering worden zogenaamde beheerplatforms ingesteld waar belanghebbenden lid van kunnen worden.
De KNNV neemt deel aan de Belangenraad van Dunea (Meijendel),
Blesgroep Hubertuspark, Beheerplatform Westduinpark & Wapendal,
Gebruikersgroep Haagse Bos en het Zuiderparkplatform (vanaf 2024 vacant).
Is het bestrijden van plannen die slecht voor de natuur zijn vaak toch wel een frustrerende bezigheid, het werk in de Beheerplatforms is heel leuk!
Je kunt, gebruikmakend van binnen de KNNV aanwezige kennis, een daadwerkelijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de Haagse natuur.

KNNV-ers zijn natuurlijk veel buiten te vinden en kennen de gebieden waar ze graag komen goed.
We roepen dan ook een ieder op om bedreigingen voor de natuur, of mogelijkheden om natuurwaarden juist te versterken, aan onze werkgroep te melden.

Behalve door meepraten is de natuur ook op andere manieren te helpen.
Zwerfafval meenemen bij excursies en inventarisaties, of handen uit de mouwen steken om exoten als de Reuzenberenklauw te verwijderen.

Wie hier meer van wil weten of betrokken wil worden bij deze activiteiten kan contact opnemen met:
Niek Joanknecht;
natuurbescherming@den-haag.knnv.nl of