Verhalen achter de winnende foto’s 2021

(Bekijk zelf ook alle foto’s in het ALBUM.)

Teksten bij de foto’s: van de Fotografen (met dank !).

1, 2 en 3:

Eerste prijs:

F 185-1
René Golverdingen, Den Haag > Park Sorghvliet

De uitnodiging in de Posthoorn was de aanleiding om eens goed op te letten of meerkoeten leuk in beeld te brengen zijn. Die kans werd al vlug geboden in Park Sorghvliet aan de Scheveningse Weg.

Ik heb de foto gemaakt met de nieuwe OnePlus – telefoon, die uitstekende fotografische mogelijkheden biedt.
De foto betreft vooral het spel van lucht, wolken en bomen, weerspiegeld op het wateroppervlak.
Ik heb gewacht tot de wolken de zon zouden doorlaten, zodat er een lichtverschil op het water van de Haagse Beek zou ontstaan.
Zo is er een lichte plek op het water, waardoor de donkere meerkoet op de voorgrond goed uit komt. Het blauw van de lucht erachter, met het nest en daarop wellicht de partner, op de achtergrond.
De stenen brug, zoals je die in Sorghvliet nog aantreft, geeft een pittoreske indruk.

Ik ben blij dat mijn foto uw waardering heeft verkregen.

Tweede prijs:

F 306-3
Fred Dümpel

Ik speel elke week badminton met een ontzettend gezellige groep. Maar, vanwege de corona konden we ons spelletje een hele tijd niet meer spelen. Een van de leden had toen voorgesteld om een wandeling te gaan maken i.p.v. badmintonnen. Zodoende blijf je toch in beweging.

We hadden toen besloten om elke week een wandeling te gaan maken en dat één van ons zich een beetje in het park/landgoed/natuurgebied zou gaan verdiepen, om ons tijdens de wandeling daar iets over te vertellen.

Nu moet je weten dat ik een stadsmens ben en bijna nooit in parken e.d. kom. Maar op deze wijze kwam ik dus o.a. in Meijendel, Clingendael, Park Vreugd en Rust, De Horsten, landgoed Duivenvoorde enz.

Ik kreeg oog voor de natuur: ik heb toen verschillende planten en dieren gefotografeerd, iets wat ik daarvoor nooit had gedaan. Op een gegeven moment vond ik deze wandelingen veel leuker en gezelliger dan het badmintonnen!!!

Ik werd door een van de wandelaars geattendeerd op een meerkoet op haar nest. Ik kon haar niet zo goed fotograferen, omdat ik de foto achter de meerkoet moest maken (vlakbij de kant).

Op Feel Good Radio hoorde ik daarna – heel toevallig – dat er een ‘meerkoetnestfotowedstrijd’ georganiseerd was. Ik besloot toen mee te doen met de de foto’s van de meerkoet op haar nest.

Toen ik echter een week later in Park Hofrust was, zag ik in het midden van de vijver een meerkoetstelletje, waarvan het mannetje iedereen wegjoeg die te dicht bij het vrouwtje/nest kwam. Dit was een prachtig tafereel voor mooie foto’s. En deze foto’s heb ik toen ingezonden voor de ‘meerkoetnestfotowedstrijd’.

F. Dümpel, Park Hofrust in Rijswijk

Derde prijs:

F 205-2
Wilco de Vos en Tamara Mewe

Ware volhouders

Sinds de lockdowns verlaten we na het ontbijt het huis om, na een rondje door de wijk, weer naar huis te gaan en de computer op te starten. Onderweg kijken we even bij de meerkoeten aan de Veenkade. Ze zitten in een laag wit bootje. Een stabiel nest, met zes, zeven eieren, versierd met plastic en hoe langer hoe meer mondkapjes. Prinsheerlijk nestelen in zo’n boot.

Tot het begin mei en prachtig vaarweer wordt. Tijdens een van onze ochtendrondes wordt duidelijk dat de eigenaar van de boot is langsgekomen. De meerkoeten zijn de boot uit gezet. Het zat eraan te komen natuurlijk.

We willen al doorwandelen als we tegen de kadewand, tussen wal en bootje, het nest zien liggen. Het ligt tussen de scheepstouwen op een houten plankje. En de meerkoeten maken nu dankbaar gebruik van een plastic krukje dat in het water drijft en aan drie zijden wat beschutting biedt. Tot onze verbazing presteren ze het enige tijd later om één jong ter wereld te laten komen.

Van eind goed al goed blijkt echter nog geen sprake. Bij een flinke voorjaarsstorm wordt het tweede nest verwoest. Het water ligt bezaaid met nestrestanten en het plastic krukje is gezonken of weggeblazen. We vrezen het ergste voor het jong.

Maar dan horen we aan de overkant van de Veenkade piepen. In een waterhappend sloepje zit het meerkoetjong met een van beide ouders. De ander is alweer met nestmateriaal aan de gang. Weer een boot … als dat maar goed gaat, denken wij nog. Hoe dan ook: ze houden het zelf niet lang vol aan de overkant. Nog diezelfde week beginnen ze met de wederopbouw van hun nest onder de touwen. Dan maar zonder plastic krukje. En als er intussen niet weer iets is gebeurd, zitten ze daar nog steeds.

Helaas een veel voorkomend tafereel: een meerkoet die zijn nest bouwt tussen de troep van mensen.
Wel handig zo’n plastic stoeltje als beschutting! Opname geeft de situatie goed weer.

Wilco de Vos en Tamara Mewe, foto op de Veenkade.

Publieksprijs

De publieksprijs
F 305-2
Inez van Leeuwen: “Meerkoeten in het Rijswijkse Bos (Rijswijk).”

De juiste plek… èn het juiste moment. Tref je beide, dan heb je geluk.

Ik woon dichtbij het Rijswijkse Bos, binnen ’n paar minuten ben ik er. Ook dit voorjaar heb ik genoten van de meerkoeten. Hoe gaat het met de meerkoetfamilie? Hoe groot zijn de kleintjes nu? Leven ze nog alle drie?

Dit vroeg ik me af als ik het nest weer bezocht. Hurkend, aan de rand van de vijver maakte ik op verschillende dagen foto’s. Druk, druk, druk, hadden vader en moedermeerkoet het met ‘n nestje bouwen, eieren leggen en voor de kuikens zorgen.

Ik hoefde er alleen maar naar toe te gaan en te genieten. Wat ’n geluk, die stralende, zonnige middag. Het licht was perfect, de zon maakte alles nog mooier. Het juiste moment voor de foto… op de juiste plek.

Ik heb twee gedichtenbundels geschreven:
Ik wou dat ik zo zwemmen kon en
Wat ’n heerlijk kind is dat.

De bundels bestaan uit 26 kindergedichtjes met kleurenfoto’s.
Momenteel werk ik aan twee nieuwe boekjes.
De meerkoetfoto komt in boekje drie, met gedichtje.

Inez van Leeuwen