De verhalen bij fotowedstrijd “Bloembezoek” (2022)

Wilma Alleblas

De meeste van mijn wandelingen zijn vrijwel altijd mét de camera! Ik vind de gebiedjes Solleveld en Lentevreugd twee mooie plekken met diverse natuurschoon. Je vindt op beide plekken veel dieren, een watertje, vogels en natuurlijk insecten! Foto 1 vind ik persoonlijk mooi vanwege de paarse achtergrondkleur van het Wilgenroosje en de Hommel die als je heel goed kijkt, onder de stuifmeel zit! Vlinders zijn altijd een gewild en kleurrijk model bij fotografie, zeker met de mooie zachte achtergrondkleurtjes! Ik heb geen macrolens dus dit alles in met een telelens vastgelegd. KIJK EN GENIET!

Veerle Boekestijn

Dit jaar leerde ik dat het voor veel wilde bijen en hommelsoorten belangrijk is om nectar-rijke bloemen te kunnen bezoeken. Gelukkig wilden er best wat plantjes bloeien op mijn schaduwrijke balkonnetje in het centrum van Den Haag. Tot mijn grote plezier komen daar allerlei hommeltjes, bijen en sluipwespen op af! Het is heel gezellig om het gezoem vanuit het open raam te kunnen horen, en om bijvoorbeeld samen te lunchen op het balkon. Ik ben erg onder de indruk geraakt van de ingewikkelde choreografieën die bloemen de bijen en hommels opleggen, en deze foto’s zijn daar een klein eerbetoon aan.

KraaijenbrinkDoetjes

Op de kruising Valkenboskade/Mient/Weimarstraat staan veel struiken en bloemen die de insecten aantrekken. Je kijkt er ook nog eens prachtig over de kade. We komen er regelmatig langs wanneer we boodschappen gaan halen en blijven graag even staan om te kijken naar al het moois.
Marjon van der Vegt Het is heerlijk om met mijn camera de natuur in te gaan, en te kijken, wie ik allemaal mag ontmoeten die dag, en wie ik mag vastleggen. Het is iedere dag weer ’n verrassing, het geeft heel veel energie, en het is fijn om dit te mogen delen met de wereld. Ik deel mijn foto’s bij o.a. Zoom & Vroege Vogels, en het is leuk om te zien, wat voor mooie ontmoetingen mijn foto vrienden hebben. Even zen in de natuur. De nimf op mijn balkon hing daar wel geweldig aan de geranium. Gelukkig mocht ik ‘m vastleggen. De twee witjes bleven gelukkig ook zitten, zodat ik ze mooi vast kon leggen.

Eva Willems

Dit was vooral steen. Dit jaar een veldboeket geplant met veel leuke bezoekers zoals deze krekel/sprinkhaan.

Ineke Gilbert

Hommel op tamme kastanje. Op zaterdag loop ik vaak een rondje in het Zuiderpark. Het is er prettig groen en er bloeit altijd van alles. Op 16 juli zag ik deze ‘pijpenrager’-bloem maar herkende hem niet. Aan een flinke struik van zo’n 3 meter hoog bloeiden er veel van deze trossen. Omdat ik de naam wilde weten, nam ik een foto met de SEEK app die bloemen vaak op naam kan brengen: een tamme kastanje was het. Maar dit was een veelstammige struik en geen boom. Thuis nagekeken en het bleek niet te kloppen. De tros van de tamme kastanje is smaller en het blad meer gezaagd Weet iemand de naam?

René Peeters

Van jongs af blijf ik mij verwonderen over de diversiteit en schoonheid van de natuur. Een prachtig voorbeeld hiervan is de Gewone Kameleonspin die zich verstopt onder de witte straalbloemen van de Echte Camille of het vrouwtje Oranjetipje dat foerageert op de bloemen van Judaspenning en de prachtige rupsen van de Sint Jacobsvlinder die zich tegoed doen aan de bloemknoppen van het Jacobs kruiskruid.

Bianca Albers

Zelfs in de stad kan de natuur prachtig zijn.

spatterik

In de 9 jaar dat ik op de Loosduinseweg woon heb ik geprobeerd zowel voor als achter mijn huis een oase voor insecten te zijn. Dat het momenteel aardig gaat wordt bevestigd door dagelijks bezoek van onder andere het lantaarntje (alhoewel deze op een wijnrank zit is de bloei hiervan niet in beeld), de blinde bij op bezoek bij de vijgenskeletteermot in het hart van een reuzenmargriet, en een hommel op zoek naar het stuifmeel van een oleanderbloesem.

Floyd Krijgsman

Foto 1 is genomen in het buurt tuin ’t Mientje de foto is met st janskruit en aardhommel.

Lein van Went

Het is nu onze voortuin, eerst was dit een parkeerplaats met grindtegels. Na het weghalen van de tegels bleef er een laag van zeker 20 cm zand over. Op het zuiden… Dus droog en heet. Naast allerlei inheemse bloemen ( veel papavers en klaprozen, wilde geraniums) tiert hier een soort grote paardenbloem welig. Een enorme insectenlokker. Alles wat er in vliegt komt met een laag geel stuifmeel eruit. Kleine solitaire bijtjes hebben er vandaag helemaal een bacchanaal van gemaakt en besloten er maar meteen te paren. Genieten!

ruurd visser ik was op bezoek in de duinen bij wassenaar, daar zag ik dit beestje zitten en heb een foto gemaakt

Linda Thorarinsdottir

Overal waar je bij kruiskruid plantjes in de buurt kwam kwamen deze kleine vlindertjes tevoorschijn. Het was een drukte van belang. Ze vielen helemaal niet op en hadden bijna dezelfde kleur als de bloemen.